fredag 20 augusti 2010

Nu är det dags att vända strömmen.

Beroende litet på hur man räknar, har Österlen 18 krogar som nämns i White Guide. Blekinge har 8 och Halland 14. De krogar som uppnått denna nivå har åtminstone en mycket bra kock, vilket gör att man kan hålla öppet året om. Som alla vet är Österlen en utpräglad säsongsdestination. Jag har hört siffran 2 miljoner besökare under sommaren. Hos alla oss som är verksamma härute upprepas som ett mantra "Vi måste förlänga säsongen".  Vi har hos oss sett en uppgång av besökare även utanför högsäsong. Jag tror att det är en trend som kommer att fortsätta. Intresset för vällagad mat,  i en genuin miljö, med lokala råvaror,är mycket stort.

Vid sidan av ett ständigt brottande med dålig lönsamhet, marknadsföring och utveckling finns svårigheten att få tag i kompetent personal. I synnerhet gäller detta högsäsong. Begåvningar med ett brinnande intresse drar västerut. Köpenhamn och Malmö suger upp de ungdomar som verkligen vill satsa på kockyrket. Det är fullt förståligt att unga människor lockas av storstaden, ett överflöd av jobb och bättre löner.

På något sätt har vi lyckas få tag i sommarpersonal hittills, med andan i halsen och i sista minuten. Inslagen av tur känns litet för stort för att man ska känna sig lugn. Vad jag kan påminna mig har vi aldrig fått tag i någon kock som är utbildad på Österlen. Kockutbildningen i Simrishamn har ett grundmurat lågt anseende. Jag kan bara konstatera att våra kontakter med utbildningen är obefintliga. De praktikplatser vi kan erbjuda ligger på lördag, söndag och kvällar, och det går inte ihop. Om det måste vara så vet jag inte, ingen har diskuterat det med mig. Ett problem som skolan har, är att mindre än en handfull av dem som utbildas kommer att jobba som kock.

Vad Österlen behöver är en attraktiv vidareutbildning till gourmetkock. Det är inte rocket science att dra igång en 40-veckors KY-utbildning (Kvalificerad Yrkesutbildning). Akademi Båstad har en. Det finns ett otal inom andra yrkesområden. Med alla de bra krogar som finns på Österlen är det inget problem att uppfylla kravet att huvuddelen av utbildningen ska vara arbetsplatsförlagd.

Är det någon som är intresserad av att engagera sig i detta är ni välkomna att höra av er till mig. Endast döda flyter medströms, hörde jag ett citat, som jag gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar