söndag 2 maj 2010

Sköna maj.


Som brukligt, var Valborg kall och blåsig. I Ystad hade man satsat och svetsat ihop ett stort plåtkar som lagts ut i vattnet. Massor av folk hade samlats i snålblåsten. Det blev ingen succé - de lyckades inte få fyr på bålet. Med andra ord var plåtkaret en onödig ansträngning och kostnad, man hade kunnat kasta riset i sjön.

En mer blygsam skara hade sökt sig till oss på Gästis. Några fördelar var uppenbara. Man slapp frysa häcken av sig. Eldens närvaro markerades genom ett par eldkorgar utanför fönstret. Maten var rimligen något mer varierad, än den varmkorv som är standard vid majbål. I Ystad kanske denna serverades rå, för att vara lojal med konceptet ej brinnande bål.

Även om sparrissäsongen på Österlen inte riktigt kommit igång, det behövs ordentlig värme, hade vi fått tag i fin skånsk sparris.










Torskrygg från Östersjötorsk med
skirat smör, kapris och färsk pepparrot, står på egna ben.










Jonas får assistans av Angelica att montera desserten. Rabarber den andra tungviktaren bland vårens primörer.










Så dags för andlig spis. Sara Lindh sjöng vackra romantiska sånger från igår. Mellan sångnummren talade hon personligt om kärlek. Jag såg hur mer än ett par litet trevande tog varandras händer.

Jag tyckte dock det var en aning malplacerat att  tala ned låtande om sin mans surdegsintresse, och att han dessutom bloggade om det. Enligt mitt sätt att se en ytterst kultiverad kille.

En njutbar afton med god mat, gott vin och underhållning i svensk elitserieklass. Jag ska kanske ompröva min ståndpunkt att inte arrangera underhållning.

Från morgonpromenaden med Doris vill jag sprida en gåta, förmedlad av Jerker, byns gamle smed: Varför föll det ingen vulkanaska över Ryssland? - Man har sålt Alaska till USA.

Så tänker vi här i Hammenhög!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar