torsdag 6 maj 2010

Dagens toppnyhet.

När jag lagar frukost åt våra natt gäster ges ett lysande tillfälle att lyssna på P1, utom på lördagarna då det är naturmorgon som jag tycker är utomordentligt tråkigt. Toppnyheten i nyhetssändningarna idag var att privata förskolor i Stockholm lämnar fenomenala vinster och innebär inga risker. En förskola hade gått med 1,8 mkr i vinst. Detta är naturligtvis oskäligt med tanke på hur det finansieras.

Socialdemokraternas talesman Ylva Johansson var naturligtvis placerad i studiotaket. Hon menar att vinsterna uppstår till följd av en utarmning av kvaliteten. Detta tror jag inte är sant. Den bild jag får när jag talar med våra ungdomar är att privata och framför allt föräldrakooperativ ofta har en bättre kvalitet än de kommunala.

Personligen är jag mindre upprörd över att privata förskolor gör stora vinster. Det verkliga bekymret är att de kommunalt drivna förskolorna kostar så mycket mer utan att det går att peka på att de är mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar